10 Kelebihan Dan Fadhilat Solat Sunat Tarawih Pada Bulan Ramadhan

10 Hari Pertama Bulan Ramadhan – Fasa 10 Hari Pertama Bulan Ramadhan di sebut dengan Malam Rahmat,10 Hari Kedua di sebut dengan Maghfiroh, dan 10 Hari Ketiga disebut dengan Itsfunminannar (pembebasan dari Api Neraka).
imageSuatu ketika para sahabat bertanya kepada Rasullullah SAW, Ya Rasullullah, apa kah sebenarnya keutamaan (kelebihan) Solat Sunnat Tarwih pada bulan ramadhan? lalu Rasullullah SAW pun menjawab sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadist yang di riwayatkan oleh Saiyidian Ali (r.a) kelebihan solat sunnat Trawih pada bulan Ramadhan adalah seperti berikut:

Malam Pertama:
Barang Siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam pertama Ramadhan, maka ia akan keluar dari dosa dosa sebagaimana ia baru di lahirkan.

Malam Kedua:
Barang siapa yang melaksanakan solat sunat tarwih pada malam dua Ramadhan, maka dosanya dan kedua dosa ibu bapak nya akan di ampuni oleh SWT.

Malam Ketiga:
Barang siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ketiga Ramadhan, maka maka malaikat yang ada di arsy akan berdoa kepada Allah SWT agar diampuni dosanya.

Malam Ke Empat:
Barang siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ke empat Ramadhan, maka ia akan memperoleh pahala dari orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al Qur’an.

Malam Ke Lima:
Barang Siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam lima Ramadhan, maka Allah SWT akan memberikannya pahala sebagaimana pahala nya orang-orang yang sholat di masjidil Haram, Masjid Madinah dan Aqsa.

Malam Ke Enam:
Barang Siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ke enam Ramadhan, maka Malaikat yang tawaf di Baitul Makmur (70 Ribu malaikat) serat batu-batu dan tanah mendoakan orang-orang yang melaksanakan solat tarwih pada malam ini.

Malam Ke Tujuh:
Barang siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ke tujuh Ramadhan, maka ia akan memperolehi pahala seakan-akan bertemu dengan Nabi Musa dan berjuang mengalahkan musuh ketatnya yaitu Fi’aun dan Hamman.

Malam Ke kelapan:
Barang siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam kelapan Ramadhan, maka ia akan memperolah pahala yang di lakukan nabi Ibrahim As.

Malam Ke Sembilan:
Barang Siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ke sembilan Ramadhan, maka ia akan di naikkan mutu dan nilai ibadah nya sebagaimana mutu dan Ibadah Nabi Muhammad SAW.

Malam Ke Sepuluh:
Barang Siapa yang melaksanakan solat sunat tarawih pada malam ke sepuluh Ramadhan, maka Allah SWT akan mengkurniakan kepadanya kebaikan dunia dan Akhirat.

Advertisements